Nyheder til virksomheder
Indberetningsvejledning DAC7 2024
25-04-2025

Vejledningen handler om obligatorisk indberetning af sælgeres indtægter tjent via en platform for kalenderåret 2024. Vejledningen gælder også for de enkeltmandsvirksomheder der har valgt frivilligt at lade sig registrere som indberettende platformsoperatører.

Vejledningen gælder for virksomheder, der stiller en digital platform til rådighed for brugere, og som gør det muligt at:

  •          Sælge varer
  •          Udleje uflyttelig ejendom 
  •          Udleje enhver form for transportmiddel
  •          Udføre personlige tjenester

Indberetningspligten følger reglerne i skatteindberetningsloven (lovbekendtgørelse nr. 15 af 8. januar 2024 om skatteindberetning med senere ændringer). 
Indberetningen om sælgeres indtægter tjent via en platform følger reglerne i skatteindberetningslovens § 43 samt bekendtgørelse nr. 1253 af 6. september 2022, om platformoperatørers indberetningspligt vedrørende sælgere og udlejere.

Ikke godkendt fradrag for købsmoms - Indkøb af diamant - Passiv kapitalanbringelse
25-04-2025

Sagen angik, om et selskab var berettiget til fradrag for indgående moms på 169.000 kr. vedrørende køb af en diamant. Selskabets aktivitet var at eje og forvalte kapitalandele i dattervirksomheder og associerede virksomheder og placering af likvide midler og investering i andre værdipapirer. Landsskatteretten bemærkede, at en aktivitet med køb, besiddelse og salg af kapitalandele ikke udgjorde økonomisk virksomhed og ikke var omfattet af momslovens anvendelsesområde, da afkastet herfra fulgte af ejendomsretten til godet og ikke fra gennemførelse af afgiftspligtige transaktioner, jf. momslovens § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1. Selskabet havde ikke indkøbt eller solgt andre investeringsobjekter i registreringsperioden. Landsskatteretten fandt, at selskabets aktivitet med køb og salg af investeringsobjekter var passiv kapitalanbringelse og ikke udgjorde økonomisk virksomhed. Det var således med rette, at Skattestyrelsen ikke havde imødekommet selskabets anmodning om fradrag for indgående moms på 169.000 kr., og Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse.

En almennyttig forenings anmodning om delvis momskompensation for købsmoms blev ikke imødekommet
25-04-2025

Landsskatteretten fandt, at en almennyttig forening godkendt efter ligningslovens § 8 A ikke havde godtgjort, at udgifter til købsmoms var afholdt af foreningen i forbindelse med foreningens momsfri almenvelgørende aktiviteter, jf. § 1, stk. 1, i bekendtgørelse om momskompensation til velgørende foreninger mv. Landsskatteretten lagde vægt på, at de pågældende fakturaer var udstedt til og betalt af en anden juridisk person og stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse.

Beskatning af værdi af fri bil - Betingelser for skattefrihed - Splitleasing
25-04-2025

Skattestyrelsen havde truffet afgørelse om, at en ansat i et selskab skulle beskattes af fri bil i indkomståret 2020, idet betingelserne for at opnå skattefrihed ved indgåelse af en splitleasingaftale ikke ansås for at være opfyldt. Landsskatteretten fandt, at der ikke var truffet en afgørelse overfor selskabet, der kunne påklages efter skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 1, idet der ikke var skattemæssige konsekvenser for selskabet, ligesom Skattestyrelsen ikke havde pålagt selskabet af indberette værdien af fri bil til e-indkomst.

Råstofafgift - Afgiftspligt - Landindvinding - Strandfodring
25-04-2025

Et interessentskab skulle betale råstofafgift af indvundet sand og af importeret sand og sten til brug for etablering af kystbeskyttelse. Råstofferne blev indvundet og importeret af interessentskabet med henblik på at skulle anvendes til anlægsarbejder til opfyldelse af en kontrakt mod vederlag. Interessentskabet foretog derfor erhvervsmæssig indvinding og import af råstofferne. Interessentskabets indvinding og import af råstofferne var derfor afgiftspligtig i henhold til affalds- og råstofafgiftslovens § 1, stk. 1, henholdsvis § 2, stk. 1. Det forhold, at anlægsarbejderne havde et samfundsmæssigt formål kunne ikke føre til, at indvindingen og importen ikke var erhvervsmæssig. Det kunne heller ikke føre til et andet resultat, at anlæggene senere vil kunne nedlægges, og at råstofferne herefter vil kunne anvendes til andre formål. Råstofferne blev ikke anvendt til strandfodring, og indvindingen var derfor ikke fritaget for afgift efter affalds- og råstofafgiftslovens § 6, nr. 1. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skatterådets bindende svar.

Registreringsafgift - Køretøjet er anvendt til privat kørsel i strid med reglerne om afgiftsfritagelse som mandskabsvogn
24-04-2025

Sagen angik, at Motorstyrelsen havde opkrævet et selskab registreringsafgift for et køretøj under henvisning til, at mandskabsvognen var anvendt til privat kørsel. Seks af selskabets medarbejdere blev på vej fra Polen tilbage til Danmark stoppet i mandskabsvognen. På kontroltidspunktet befandt sig udelukkende private genstande i mandskabsvognens varerum i form af tasker, poser, kufferter, kasser med fødevarer og vandflasker. Selskabet oplyste, at mandskabsvognen havde været i Polen til reparation, og gjorde gældende, at der var tale om hjemtransport af mandskabsvognen efter reparation, ligesom selskabet bestred, at medarbejderne havde været på ferie i Polen. Landsskatteretten anførte, at anvendelsen af mandskabsvognen på kontroltidspunktet var afgørende, og det ikke havde afgørende betydning, hvordan mandskabsvognen var kommet til Polen. Retten lagde til grund, at medarbejderne var på vej hjem efter endt ferie i Polen, og retten fandt herefter, at kørsel til Danmark efter endt ferie i Polen, hvor der udelukkende befandt sig private genstande i mandskabsvognens varerum, var privat personbefordring, der ikke var foretaget i selskabets interesse, og dermed var i strid med betingelserne for afgiftsfrihed, jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9. Mandskabsvognen havde dermed været anvendt på færdselslovens område i strid med betingelserne for afgiftsfritagelse, og køretøjet skulle derfor i henhold til registreringsafgiftslovens § 2, stk. 3, afgiftsberigtiges. Da selskabet også hæftede solidarisk for afgiften efter registreringsafgiftslovens § 20, stk. 5, stadfæstede Landsskatteretten herefter Motorstyrelsens afgørelse.

Nedsættelse af godtgørelse af elafgift - Elforbrug til varmepumper i produktionslokale
24-04-2025

Sagen angik et selskab, som havde fået nedsat godtgørelsen af elafgift, fordi selskabet havde brugt el til reversible varmepumper. Skattestyrelsen havde ikke ved nedsættelsen af elafgiftsgodtgørelsen taget højde for, at selskabet havde betalt afgift af gas til opvarmning. Landsskatteretten hjemviste afgørelsen, således at Skattestyrelsen kunne foretage en ny opgørelse af kvadratmeterafgiften, hvori der blev givet fradrag for dokumenterede udgifter til afgift af gas, som selskabet havde brugt til opvarmning, jf. dagældende elafgiftslovs § 11, stk. 7, 2. pkt.

Hævninger - Lån fra tredjemand - Udloddede udbytter - Lån eller gave - Cirkulært lånearrangement
24-04-2025

Sagen angik bl.a., om klageren skulle beskattes af et lån som aktionærlån efter ligningslovens § 16 E. Klageren havde optaget et lån på 2 mio. kr. fra et selskab (G1 ApS). Samme dag havde G1 ApS lånt 2 mio. kr. af klagerens indirekte helejede selskab (selskabet). Landsskatteretten konstaterede, at der var sammenhæng mellem beløbet og datoen på lånet fra selskabet til G1 ApS og på lånet fra G1 ApS til klageren, og der var ikke stillet betryggende sikkerhed for lånene. Selvom det ikke fremgik af aftalernes ordlyd, anså Landsskatteretten låneaftalerne for at være indbyrdes afhængige, særligt henset til at låneaftalerne udlignede hinanden i indkomståret 2016. Det var uden betydning, at låneaftalerne fremtrådte som to selvstændige aftaler. Selskabet havde således stillet midler til rådighed for klageren, og forholdet blev anset for at være et cirkulært lånearrangement, hvorfor ligningslovens § 16 E fandt anvendelse, jf. SKM2019.377.ØLR. Klageren var dermed skattepligtig af lånet på 2 mio. kr., jf. ligningslovens § 16 E, og beløbet skulle beskattes som udbytte, jf. ligningslovens § 16 A. Landsskatteretten stadfæstede derfor denne del af den påklagede afgørelse.

Ny aftale med USA om fortolkning af definitionen af pensionskasser - styresignal
23-04-2025

Ved aftale af 25. marts 2025 er der mellem de kompetente myndigheder i Danmark og USA indgået aftale om, hvad der skal anses for omfattet af definitionen af en pensionskasse i artikel 10, stk. 3, litra c, og artikel 22, stk. 2, litra e, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten (DBO’en) med den virkning, at kildeskatten på udbytte til pensionskassen skal bortfalde.

Fortolkningen betyder, at danske pensionskasser ikke skal betale kildeskat af aktieudbytte i USA, når de investerer via en dansk kontoførende investeringsforening, der alene eller næsten udelukkende drives med henblik på at foretage investeringer til fordel for pensionskasser. Amerikanske pensionskasser med investeringer via tilsvarende underliggende investeringsenheder skal samtidig ikke betale kildeskat i Danmark.

Aftalen om fortolkningen anses som en præcisering af den eksisterende DBO. Aftalen får derfor virkning for udbytter udbetalt den 1. februar 2008 eller senere.

Aftalen medfører ikke ændringer for pensionskasser, der investerer direkte i danske eller amerikanske aktier.

Styresignalet indeholder vejledning om, hvornår og hvordan man kan tilbagesøge for meget indeholdt kildeskat. Der er både vejledning til pensionskasser eller -ordninger, hjemmehørende i USA, som har investeret i danske aktier via en investeringsenhed omfattet af aftalen og til pensionskasser mv. hjemmehørende i Danmark, som har investeret i amerikanske aktier via en kontoførende investeringsforening omfattet af aftalen.  

Aftale med USA om pensionskassers investeringer via investeringsenheder
23-04-2025

Ved aftale af 25. marts 2025 er der mellem de kompetente myndigheder i Danmark og USA indgået aftale om, hvad der skal anses for omfattet af definitionen af en pensionskasse i artikel 10, stk. 3, litra c, og artikel 22, stk. 2, litra e, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten (DBO’en) med den virkning, at kildeskatten på udbytte til pensionskassen skal bortfalde.

Fortolkningen betyder, at danske pensionskasser ikke skal betale kildeskat af aktieudbytte i USA, når de investerer via en dansk kontoførende investeringsforening, der alene eller næsten udelukkende drives med henblik på at foretage investeringer til fordel for pensionskasser. Amerikanske pensionskasser med investeringer via tilsvarende underliggende investeringsenheder skal samtidig ikke betale kildeskat i Danmark.

Aftalen om fortolkningen anses som en præcisering af den eksisterende DBO. Aftalen får derfor virkning for udbytter udbetalt den 1. februar 2008 eller senere.

Aftalen medfører ikke ændringer for pensionskasser, der investerer direkte i danske eller amerikanske aktier.

Omberegning af grundværdi - fejl i basisår
22-04-2025

Sagen vedrørte, hvorvidt der var grundlag for hjemvisning af vurderingsmyndighedernes omberegnede grundværdiansættelser af 1. oktober 2016 af tre forskellige ejendomme efter den dagældende vurderingslov. Det var uomtvistet i sagen, at vurderingsmyndighederne ved en fejl i forbindelse med grundværdiansættelserne pr. 1 oktober 2016 havde henvist til en udstykket ejendoms omberegnede grundværdi pr. 1. oktober 2011, ligesom det var en fejl, at de tre ejendommes basisår blev fastsat til 2010. Basisåret for grundværdiansættelsen af de tre ejendomme pr. 1. oktober 2016 skulle rettelig have været 2013.

Skatteministeriet gjorde under sagen gældende, at der, trods disse fejl, ikke var grundlag for hjemvisning af det udøvede skøn, idet vurderingsgrundlaget var det samme, uanset om vurderingsmyndighederne i skønnet havde taget udgangspunkt i basisår 2010 eller 2013.

Retten udtalte, at sagsøgeren ikke havde anført nogen konkrete forhold til støtte for, at de tre ejendommes omberegnede grundværdi konkret skulle være forkert, ligesom sagsøgeren ikke havde anført noget til støtte for, at fejlene skulle have haft eller i fremtiden skulle kunne få skattemæssig betydning for sagsøgeren. På den baggrund fandt retten, at det ikke var godtgjort, at det forkerte grundlag, som lå til grund for vurderingsmyndighedernes grundværdiansættelse, var egnet til at påvirke grundværdiansættelsen, eller at værdiansættelsen konkret var åbenbar urimelig.

Skatteministeriet blev herefter frifundet.

Indsætninger på konto - skattepligtig indkomst
22-04-2025

Sagen angik, hvorvidt en række indsætninger på skatteyderens bankkonto i 2015 og 2016 udgjorde skattepligtig indkomst. Sagen angik desuden, om skatteyderen skulle beskattes af udgifter afholdt af selskabet.   

Retten fandt, at indsætningerne udgjorde skattepligtig indkomst, og at skatteyderen var skattepligtig af udgifter, der var afholdt af skatteyderens selskab, idet disse udgifter ansås for at være af privat karakter.   

Skatteministeriet blev derfor frifundet.  

Beskatning af amerikanske pensionsordninger
22-04-2025

Spørger havde boet i USA siden januar 1996, men påtænkte nu at flytte tilbage til Danmark.

Spørger havde oprettet pensionsordningen "IRA funded annuity" i et amerikansk livsforsikringsselskab i 2018. "IRA funded annuity" var finansieret med midlerne fra en traditionel IRA pensionsordning, som Spørger tidligere havde ejet. Idet "IRA funded annuity" er en amerikansk livsforsikring, er pensionsordningen som udgangspunkt omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, nr. 1. Dog gælder reglerne i pensionsbeskatningslovens § 53 B, stk. 4-6, for livsforsikringer, som er nævnt i § 53 A, stk. 1, nr. 1, hvis betingelserne i § 53 B, stk. 2, og stk. 3, er opfyldt. Betingelsen i pensionsbeskatningslovens § 53 B, stk. 2, blev anset for opfyldt, da Spørger ikke havde været fuldt skattepligtig til Danmark på tidspunktet for ordningens oprettelse. Der forelå et ubrudt forløb ved Spørgers overførsel af pensionsordningen/pensionsmidlerne fra den traditionelle IRA pension til "IRA funded annuity", som ikke havde udløst skattemæssige konsekvenser i USA, hvorfor den modtagende ordning "IRA funded annuity" havde succederet i den afgivende ordnings skattemæssige status. Betingelsen i pensionsbeskatningslovens § 53 B, stk. 3, blev ligeledes anset for opfyldt, da Spørger havde fradraget samtlige indbetalinger til den traditionelle IRA pensionsordning i positiv indkomst efter skattelovgivningen i USA. Skatterådet kunne derfor bekræfte, at Spørgers amerikanske "IRA funded annuity" pensionsordning var omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 B.

Spørger havde endvidere oprettet pensionsordningen "Cash funded "not-qualified"" i 2018 i et amerikansk livsforsikringsselskab. Denne pensionsordning, som havde en garanteret livslang udbetaling, var erhvervet med beskattede frie midler, hvilket vil sige, at der ikke havde været fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne. Idet "Cash funded "not-qualified"" er en amerikansk livsforsikring, er pensionsordningen som udgangspunkt omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, nr. 1. Betingelsen i pensionsbeskatningslovens § 53 B, stk. 3, blev ikke anset for opfyldt, da Spørgers indbetalinger til "Cash funded "not-qualified"" var sket med beskattede midler. Skatterådet kunne derfor bekræfte, at "Cash funded "not-qualified"" pensionsordningen var omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A.

Tilsidesættelse af skønserklæring - vurdering af udlejningsejendom
15-04-2025

Sagen vedrørte, hvorvidt Vurderingsankenævnets skøn over en ejendoms ejendomsværdi for vurderingsårene 2014-2019 efter den dagældende vurderingslov kunne tilsidesættes.

Ejendommen var en udlejningsejendom, og Vurderingsankenævnet havde ansat ejendomsværdien skønsmæssigt ud fra bruttolejemodellen, hvorefter ejendomsværdien var beregnet ved, at en anslået bruttolejeindtægt var ganget med en anslået lejefaktor, jf. dagældende vurderingslov § 10, stk. 3. Lejekontrakterne for boligdelen blev først fremlagt under retssagen.

Retten tilsidesatte den i sagen aflagte skønserklæring, idet retten udtalte, at den var behæftet med usikkerhed og derfor ikke kunne tillægges bevismæssig betydning med henvisning til, at skønsmanden havde baseret sin vurdering på et skøn, som ikke blev understøttet af referenceejendomme.

Retten gav dog sagsøgeren medhold i, at lejevilkårene for boligdelen af ejendommen ikke var usædvanlige, men henset til vurderingsmyndighedernes ikke ubetydelige skønsmargin, fandt retten, at det ikke var egnet til at påvirke værdiansættelsen nævneværdigt.

Retten lagde desuden vægt på, at ejendommen i 2012 var erhvervet af sagsøgeren på tvangsauktion til 2,4 mio. kr., hvorved retten fandt, at ejendommen ikke var handlet i fri handel, og at prisen i 2012 derfor var under markedsprisen.

Sagsøgeren havde derfor ikke godtgjort, at den skønsmæssige ansættelse af ejendomsværdien hvilede på et forkert eller mangelfuldt grundlag, og at dette var egnet til at påvirke værdiansættelsen.

Centrum for livsinteresser - befordringsfradrag - sædvanlig bopæl - tilsvarende forhold
11-04-2025

Sagen angik, dels hvor sagsøgeren, som i de relevante indkomstår (2016-2018) var dobbeltdomicileret med bopæl i Danmark og i Tyskland, var skattemæssigt hjemmehørende, dels om sagsøgeren var berettiget til befordringskrav efter ligningslovens § 9 C for rejser mellem sin bopæl i Tyskland og sin arbejdsplads i Danmark i de omhandlede indkomstår.

Retten fandt, at der var interesser, der pegede i retning af Tyskland, og interesser, der pegede i retning af Danmark. Ud fra en samlet vurdering af forholdene nåede retten frem til, at spørgsmålet om skattemæssigt hjemsted skulle afgøres efter artikel 4, stk. 2, litra b, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Tyskland. Afgørende for det skattemæssige hjemsted var herefter, hvor han sædvanligvis havde sit ophold, hvilket parterne var enige om var Danmark.

Videre fandt retten ud fra en samlet vurdering, at sagsøgerens sædvanlige bopæl i relation til ligningslovens § 9 C i de omhandlede indkomstår var hans bopæl i Danmark.

Retten fandt desuden, sagsøgerens skatteansættelser for 2016 og 2017 var genoptaget rettidigt, da ændringerne var begrundet i ganske tilsvarende forhold som dem, der begrundede genoptagelse af skatteansættelsen for 2018, jf. bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013, § 1, stk. 1, nr. 4, nemlig spørgsmålet om sagsøgerens skattepligt til Danmark og bedømmelsen af sædvanlig bopæl efter ligningslovens § 9 c. Den ordinære genoptagelsesfrist efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, fandt derfor anvendelse.

Endvidere fandt retten, at det var med rette, at Landsskatteretten ikke havde behandlet et spørgsmål om rejsefradrag.

Forening momspligtig af rådgivningsydelser.
11-04-2025

Spørger var en forening, som havde til opgave at gennemføre et omfattende projekt, som skulle sikre restaurering og istandsættelse af bevaringsværdige og fredede huse i en dansk by.

Skatterådet kunne bekræfte, at Spørger var en afgiftspligtig person, der drev selvstændig økonomisk virksomhed med levering af ydelser til de private ejere af ejendommene, jf. momslovens § 3, stk. 1

Videre kunne Skatterådet bekræfte, at Spørger drev momspligtigt salg med levering af administrations- og projektstyrings-ydelser og videresalg af rådgivningsydelser til de private ejere af ejendommene, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Skal amerikanske fractional shares beskattes som aktier?
11-04-2025

Spørgerne ønskede at få bekræftet, at amerikanske fractional shares, såsom "G1, Inc.", der gennem Spørger H1  var købt af Spørger A, skulle beskattes som aktier eller lignende værdipapirer efter reglerne i aktieavancebeskatningsloven. Spørger H1 var en dansk investeringsplatform til aktiehandel og Spørger A var ansat hos Spørger H1. Spørger A havde som privat investor handlet aktier via Spørger H1. Spørger H1 havde et ønske om at gøre det muligt for alle danskere at investere i de finansielle markeder, uanset deres finansielle udgangspunkt. Dette blev gjort ved at udbyde en brugervenlig app, hvor brugere bl.a. kunne få adgang til at handle fraktioner af amerikanske aktier ("amerikanske fractional shares").

Skatterådet bekræftede, at amerikanske fractional shares, der købes via Spørger H1, skal beskattes som aktier efter reglerne i aktieavancebeskatningsloven, idet ejerne af fractional shares havde alle de væsentligste aktionærrettigheder tilknyttet de pågældende amerikanske aktier i forhold til investorernes ejerandel af de pågældende aktier.

En leasingtager hæftede for den fulde registreringsafgift da ingen skriftlig leasingaftale
11-04-2025

Sagen angik, om en leasingtager hæftede for den fulde registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 20, stk. 5, fordi leasingtageren havde brugt det leasede køretøj med viden om, at der ikke er betalt den rette afgift. Det var ubestridt, at betingelserne for at anvende registreringsafgiftslovens § 3 b ikke var opfyldt, herunder fordi de skriftlige leasingaftaler, som var indsendt til og godkendt af Motorstyrelsen, ikke afspejlede det faktiske leasingforhold. Retten lagde til grund, at leasingtageren hverken havde underskrevet de godkendte leasingaftaler eller givet tilladelse til, at leasingselskabet påførte hans underskrift. I overensstemmelse med leasingtagerens forklaring lagde retten til grund, at der ikke var indgået nogen skriftlige leasingaftaler. Retten fandt, at leasingtager havde kendskab til, at der ikke var betalt den korrekte registreringsafgift. Retten lagde navnlig vægt på, at leasingtagerens kendskab til den meget overfladiske aftaleindgåelse indebar kendskab til, at skattemyndighederne ikke ville kunne godkende en mundtlig leasingaftale på de aftalte få vilkår som reel. Retten lagde til grund, at leasingtageren vidste, at Motorstyrelsens brev om godkendelse af leasingforholdet og leasingselskabets fakturering ikke udgjorde aftalen eller dele heraf. Under disse omstændigheder fandt retten, at der ikke var grundlag for at hjemvise sagen, selvom skattemyndighederne havde lagt til grund, at de indsendte og godkendte leasingaftaler var underskrevet af leasingtageren. Skatteministeriet blev således frifundet.

eIndkomst: Indberetningsvejledning
10-04-2025

Vejledningen indeholder

  1. Beskrivelse af alle felter, der kan indberettes til eIndkomst. Rækkefølgen af beskrivelserne følger i vid udstrækning det indberetningsflow, der er i en onlineindberetning og til dels den rækkefølge felterne er placeret i indberetningsbillederne.
  2. En række specifikke områder, som kan være enten anvendelsen af en specifik funktion i eIndkomst online, eller vejledning i specifikke faglige områder vedr. indberetning til eIndkomst.
  3. Henvisning til en række yderligere vejledninger på eIndkomst-området
eIndkomst: Teknisk vejledning
10-04-2025

Denne vejledning retter sig mod producenter af lønsystemer, lønservicebureauer og de virksomheder, der selv vil tilrette deres IT-lønsystemer, så der kan indberettes til eIndkomst og LetLøn.